هنجارگریزی در مجموعه شعر از این اوستا
نویسندگان
چکیده
یکی از نقشهای زبان، نقش ادبی آن است که نقطۀ پیوند زبانشناسی و ادبیات به شمار میرود. در نقش ادبی، تأکید بر پیام است و از اینجا است که زبان پیام بر زبان معیار برجسته می شود. زبانشناسان این برجستهسازی را به دو طریق انجام می دهند: انحراف از زبان معیار با عنوان هنجارگریزی، و افزودن قواعدی به زبان معیار با نام قاعدهافزایی در سه سطح معنا، صورت و تحقق صوری زبان. هنجارگریزی سخن را به شعر نزدیک میسازد و قاعدهافزایی لباس نظم بر آن میپوشاند. از آنجا که مجموعۀ شعر از این اوستا نمایندۀ اوج هنری اخوان ثالث است، در این مختصر، بارزترین گونۀ برجستهسازی در آن یعنی هنجارگریزی معرفی میشود. علاوه بر بسامد بالای هنجارگریزی در مقایسه با قاعدهافزایی در سخن اخوان، هنجارگریزی در سطح معنا بیش از انواع دیگر آن دیده میشود. این گونه شامل مباحث بیان و بدیع معنوی است که جنبۀ تخیل را در شعر به اوج میرساند؛ به ویژه اینکه تشبیه و استعاره ـ دو شکل بارز صور خیال ـ به میزان بالایی در آن به کار رفتهاست. پس از آن، هنجارگریزی زمانی، یعنی کاربرد کلمات کهن، فراوان به چشم میخورد و بنابراین مشاهده میشود که انواع دیگر هنجارگریزی که از فخامت سخن میکاهد، در شعر اخوان کمتر یافت میشود.
منابع مشابه
هنجارگریزی در مجموعة شعر از این اوستا
یکی از نقشهای زبان، نقش ادبی آن است که نقطۀ پیوند زبانشناسی و ادبیات بهشمار میرود. در نقش ادبی، تأکید بر پیام است و از اینجا است که زبان پیام بر زبان معیار برجسته میشود. زبانشناسان این برجستهسازی را به دو طریق انجام میدهند: انحراف از زبان معیار با عنوان هنجارگریزی، و افزودن قواعدی به زبان معیار با نام قاعدهافزایی در سه سطح معنا، صورت و تحقق صوری زبان. هنجارگریزی سخن را به شعر نزدیک می...
متن کاملهنجارگریزی در مجموعة شعر از این اوستا
یکی از نقشهای زبان، نقش ادبی آن است که نقطۀ پیوند زبانشناسی و ادبیات به شمار میرود. در نقش ادبی، تأکید بر پیام است و از اینجا است که زبان پیام بر زبان معیار برجسته می شود. زبانشناسان این برجستهسازی را به دو طریق انجام می دهند: انحراف از زبان معیار با عنوان هنجارگریزی، و افزودن قواعدی به زبان معیار با نام قاعدهافزایی در سه سطح معنا، صورت و تحقق صوری زبان. هنجارگریزی سخن را به شعر نزدیک می...
متن کاملبررسی پنج سروده ی تمثیلی و روایی مهدی اخوان ثالث در مجموعه ی «از این اوستا»
در این مقاله، پنج سرودهی تمثیلی و روایی مهدی اخوان ثالث، در مجموعهی «از این اوستا»، بازخوانی و بررسی میشود. این مقاله برآن است تا نشان دهد که شاعر، در این سرودهها، تنها روایتگر و قصهگو نیست، بلکه از روایت و حکایت برای گزارش رویدادهای اجتماعی و مفاهیم انسانی روزگار خویش بهره میگیرد. در این راستا، تمثیلهای به کاررفته در سرودهها و شیوهها و شگردهای روایتپردازی شاعر، تبیین و بررسی میشود....
متن کاملتحلیل زمان در روایتهای شعری مهدی اخوانثالث (با تکیه بر مجموعه اشعار از این اوستا
روایتپردازی یکی از عناصر برجستۀ اشعار مهدی اخوان ثالث، شاعر نوپرداز معاصر است. این مقاله براساس نظریۀ زمان در روایت، به بررسی زمان در برجستهترین اشعار روایی اخوان میپردازد. منظور اصلی نظریۀ زمان در روایت بحث زمانبندی روایت است که بر اساس نظریۀ ژرار ژنت در سه محور نظم، سرعت روایت و بسامد شکل میگیرد. نتایج این تحقیق نشان میدهد درنگ (گسترش روایت)، گذشتهنگری، آیندهنگری و بسامد مکرر از مهمت...
متن کاملنقد تقابل شخصیت ها در مجموعه های «زمستان»، «آخر شاهنامه» و «از این اوستا» اخوان ثالث
هنرمندان، اندیشهها و آرمانهای خود را در قالب آثار هنری خود بیان میکنند. تقابل شخصیتها و چگونگی و چرایی آن در انتقال پیام هنرمند به مخاطب، نقش مهمی دارد؛ زیرا قرار گرفتن ویژگیهای شخصیتی و فردی متفاوت و گاه متضاد در کنار یکدیگر، سبب برجستهسازی آنها و تأثیرگذاری بیشتر میشود. در پژوهش پیشرو به روش استقرایی- تحلیلی به نقد تقابل شخصیتها در مجموعه اشعار «زمستان»، «آخر شاهنامه» و «از این ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات پارسی معاصرجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۶۱-۷۹
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023